Οι ταξικοί φραγμοί στην εκπαίδευση ακολουθούν ο ένας τον άλλο!




Ενώ ο λαός βρίσκεται αβοήθητος εν μέσω πανδημίας, τα δικαιώματα (φοιτητικά/εργασιακά) εξακολουθούν να χτυπιούνται το ένα μετά το άλλο. Υγειονομικοί δίνουν καθημερινή μάχη απέναντι στον (όπως θέλουν τα αστικά ΜΜΕ να τον αποκαλούν) «αόρατο εχθρό» δίχως όμως τα απαραίτητα όπλα, εργαζόμενοι θυσιάζονται στο βωμό του κέρδους και της οικονομίας δουλεύοντας σε συνθήκες εξαθλίωσης, φοιτητές και μαθητές βρίσκονται σε πλήρη άγνοια σχετικά με την διεξαγωγή των εξετάσεων (πανελλαδικών, προαγωγικών κλπ). Την ίδια στιγμή ένα ακόμα ταξικό μέτρο στην εκπαίδευση κάνει την εμφάνιση του από την πίσω πόρτα.

Πρόκειται για εξαγγελίες σχετικά με την διεκπεραίωση των εξεταστικών ορισμένων ΑΕΙ εξ αποστάσεως, δηλαδή διαδικτυακά, κάτι που στη χώρα μας τέθηκε πρώτα από το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, ως λύση στην παρούσα δύσκολη περίοδο την οποία διανύουμε. Η διοικούσα επιτροπή του ΕΑΠ και ο πρόεδρος της, έσπευσαν να μας διαβεβαιώσουν για την αξιοπιστία και την αντικειμενικότητα της υπηρεσίας με την οποία θα συνεργαστεί το ίδρυμα για την διεξαγωγή των εξετάσεων, καθώς και για το πόσο καινοτόμα και αντάξια της τεχνολογικής ανάπτυξης που υπάρχει σήμερα , είναι μια τέτοια εναλλακτική . Αυτό βέβαια δικαιολογεί για αυτούς και τις συζητήσεις περί μονιμοποίησης αυτής της εναλλακτικής και μετά την πανδημία και το άνοιγμα των σχολών, μιας και θα αποτελέσει ένδειξη «εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης» του ιδρύματος. Ή όπως πολύ απλά λέμε, δεν αποτελεί μέτρο αναγκαίο των περιστάσεων όπως το παρουσιάζουν, αλλά ένα ακόμα μέτρο που θα’ρθει για να μείνει.

Μία τέτοια ανακοίνωση όπως ήταν λογικό προκάλεσε αντιδράσεις τόσο από φοιτητές όσο και από μια μερίδα καθηγητών του ΕΑΠ. Ήδη έχει τεθεί το ζήτημα της διαφύλαξης προσωπικών δεδομένων, καθώς έγινε γνωστό πως κατά τη διάρκεια της εξέτασης, ο καθηγητής θα έχει πρόσβαση στον υπολογιστή του φοιτητή, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί πως ο φοιτητής δεν θα έχει στη διάθεση του έγγραφα ή σημειώσεις που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει σαν «σκονάκια» για να αντιγράψει. Ταυτόχρονα, ο κάθε φοιτητής θα βρίσκεται μόνος του απέναντι σε φαινόμενα καθηγητικής αυθαιρεσίας σε ότι αφορά τον τρόπο εξέτασης (πχ όγκος θεμάτων, διευκρινίσεις) και τη βαθμολόγηση (με βάση τον έλεγχο του υπολογιστή).

Παρ’όλα αυτά, είναι αλήθεια πως το ζήτημα έχει παραπάνω διαστάσεις από αυτήν της ιδιωτικότητας, των προσωπικών δεδομένων και της καθηγητικής αυθαιρεσίας. Ένα τέτοιο μέτρο έρχεται να συμπληρώσει το παζλ των μέτρων που λαμβάνονται τις τελευταίες μέρες με πρόσχημα την πανδημία αλλά αποτελούν χρόνια επιδίωξη του συστήματος. Τα ηλεκτρονικά μαθήματα, το ηλεκτρονικό σύγγραμμα και τώρα οι ηλεκτρονικές εξετάσεις, έρχονται για να υπενθυμίσουν πως και στην εκπαίδευση οι ταξικοί φραγμοί είναι γεγονός και πως ο «εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση» στην παιδεία που υπόσχονται αποκλείουν τα φτωχότερα λαϊκά στρώματα, αφορούν λίγους και εκλεκτούς. Με άλλα λόγια, δεδομένου ότι για να συμμετάσχεις σε ηλεκτρονική διάλεξη/εργαστήριο/εξέταση και να χρησιμοποιήσεις το ηλεκτρονικό σύγγραμμα χρειάζεσαι πρόσβαση στο διαδίκτυο και ηλεκτρονικό υπολογιστή, φοιτητές με οικονομική δυσχέρεια στην ουσία αποκλείονται από την διδακτική διαδικασία αλλά και τις εξετάσεις(!), πετιούνται έξω από τους κόλπους της «δημόσιας, δωρεάν παιδείας».

Οι εξαγγελίες τους όχι μόνο δεν μας καθησυχάζουν, αλλά εντείνουν την αγωνία μας για το αν θα πάρουμε πτυχίο. Στα ηλεκτρονικά τους μαθήματα ελλοχεύουν η εντατικοποίηση και η περεταίρω ελαστικότητα των ωραρίων μας. Το ηλεκτρονικό τους σύγγραμμα χτυπάει το καμπανάκι για την κατάργηση του δωρεάν πλέγματος και πιο συγκεκριμένα του ενός και δωρεάν συγγράμματος. Ταυτόχρονα δίνει το ελεύθερο στους καθηγητές να ξεχυλώσουν την (ήδη υπέρογκη) ύλη, κάνοντας έτσι ακόμα πιο απαιτητικά τα προγράμματα σπουδών. Οι ηλεκτρονικές εξετάσεις είναι μέτρο με ταξικό πρόσημο και δείχνουν την αδιαφορία του συστήματος για αυτούς που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν και να υπερπηδήσουν τους φραγμούς που διαρκώς μπαίνουν στην εκπαίδευση. Είναι φανερό πως τα μέτρα αυτά έρχονται για να μείνουν και μάλιστα να επεκταθεί η εφαρμογή τους και σε άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης, μιας και ήδη γίνεται λόγος για τη δευτεροβάθμια.

Το σύστημα δεν ψάχνει λύσεις για να μας ανακουφίσει από τα βάρη που πέσαν στην πλάτη μας εξαιτίας της πανδημίας. Το ίδιο δημιουργεί αυτά τα βάρη και προσθέτει και άλλα ώστε να προωθήσει τις δικές του επιδιώξεις. Όσο κι αν προσπαθούν να μας πείσουν ότι ο εχθρός είναι η πανδημία, γνωρίζουμε καλά ότι ακόμα κι αν “ηττηθεί ο εχθρός”, αν ξεπεραστεί δηλαδή η πανδημία, θα βρισκόμαστε σε ακόμα πιο δύσκολη θέση. Οι φοιτητές, οι εργαζόμενοι και ο λαός καθώς και τα δικαιώματα τους θα συνεχίσουν να τίθενται στο στόχαστρο. Είμαστε επομένως αυτοί που πρέπει να δώσουμε απαντήσεις και να μην δεχτούμε με ηττοπάθεια ένα ακόμη χαστούκι, το οποίο γνωρίζουμε πως θα αφήσει άσχημη παρακαταθήκη για την επομένη της «νίκης κατά του ιού». Δεν πρέπει να σηκώσει πάλι ο λαός τα βάρη για να ξεπεραστεί μια ακόμη κρίση του συστήματος. Να διεκδικήσουμε ανθρώπινους ρυθμούς σπουδών/εργασίας , δωρεάν παιδεία και περίθαλψη για όλους.

  • ΟΧΙ ΣΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ/ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ/ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΝΤΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
  • ΟΧΙ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΛΙΓΟΥΣ ΚΑΙ ΕΚΛΕΚΤΟΥΣ
  • ΚΑΝΕΝΑ ΧΑΜΕΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ
  • ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ
  • ΔΩΡΕΑΝ ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΤ’ΟΙΚΟΝ
  • ΕΛΕΥΘΕΡΗ, ΔΩΡΕΑΝ, ΙΣΗ, ΠΛΗΡΗΣ, ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΥΓΕΙΑΣ


Σχόλια