Τα «ψηφιακά» αμφιθέατρα, απάντηση σε καταλήψεις…



Με αυτόν τον τίτλο ξεκίναγε άρθρο στην Καθημερινή στις 20/4. Όσο λοιπόν η κυβέρνηση θα βαθαίνει την επίθεση σε φοιτητές και μαθητές (βλ. και την πρόσφατη ανακοίνωση του πολυνομοσχεδίου – λαιμητόμο για τη δευτεροβάθμια) τόσο η κάθε Καθημερινή και όλα τα συστημικά μέσα θα φροντίζουν να την ξεπλένουν.

Ο Απόστολος Λακασάς, λοιπόν στο άρθρο του, μας παρουσιάζει τα πλεονεκτήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Προφανώς για τον Λακασά έχει νόημα μόνο η χαριτωμένη συζήτηση μεταξύ καθηγητών στα πανεπιστήμια για το πρόγραμμα θα χρησιμοποιήσουν για τη διδασκαλία τους. Η εντατικοποίηση των όρων σπουδών, που φέρνει η ηλεκτρονική εκπαίδευση ή δεν του λέει τίποτα ή ακόμα καλύτερα είναι κάτι που επιθυμεί. Η δυνατότητα αναπληρώσεων μαθημάτων από “έκτακτες καταστάσεις”, όπως ας πούμε ασθένειες ή άδειες διδασκόντων, απεργίες στα ΜΜΜ ή διαδηλώσεις και καταλήψεις είναι στα θετικά της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης… Επίσης προφανώς για τον Λακασά όλοι οι φοιτητές είναι ίσοι. Δεν υπάρχουν φτωχότεροι φοιτητές (με υπολογιστές που δεν μπορούν να σηκώσουν αυτά τα προγράμματα, ή ακόμα και χωρίς υπολογιστή ή ίντερνετ). Δεν υπάρχουν εργαζόμενοι φοιτητές. Όλοι θα μπορούν να είναι stand by 24/7 για να παρακολουθήσουν τα ηλεκτρονικά μαθήματα...

Σύσσωμος ο αστικός κόσμος αυτή τη στιγμή τρίβει τα χέρια του με την ψηφιοποίηση που έχει φέρει η εποχή του κορωνοϊού. Από την ηλεκτρονική εργασία (παρακολούθηση από κάμερες για το αν οι εργαζόμενοι είναι παραγωγικοί, ούτε λόγος για 8ωρο, αλλά δουλειά ανά πάσα ώρα και στιγμή κτλ) μέχρι και τα ηλεκτρονικά μαθήματα στα πανεπιστήμια. Το σύστημα προφανώς και είχε σκεφτεί, ότι οι φοιτητές δεν μπορούν να κάνουν ηλεκτρονικές καταλήψεις, ότι δεν υπάρχει έννοια του συλλογικού εξ αποστάσεως, ότι οι φοιτητές με τέτοιους όρους δεν μπορούν να αγωνίζονται. Και γι΄ αυτό θέλει και να διατηρήσει την ηλεκτρονική διδασκαλία.

Τα πανεπιστήμια (πόσο μάλλον στον καπιταλισμό) δεν είναι ο ναός της γνώσης όπως θέλουν να μας παρουσιάσουν. Είναι χώρος κοινωνικοποίησης και πολιτικοποίησης. Είναι ο χώρος, όπου μπορείς να αντιληφθείς τα κοινά προβλήματα με τους συναδέλφους σου, να τα συζητήσεις στα συλλογικά σου όργανα, να πάρεις αποφάσεις αγώνα. Είναι χώρος στον οποίο μπορεί να χτιστεί εστία αντίστασης και διεκδίκησης.

Αυτά θέλει να χτυπήσει το σύστημα με τα ηλεκτρονικά μαθήματα. Να μην αφήσουμε να τους περάσει.

Το άρθρο του Λακασά: εδώ


Σχόλια