«Εκσυγχρονισμός» της εκπαιδευτικής διαδικασίας ή μήπως παιδεία για λίγους κι εκλεκτούς;



Ήδη έχει περάσει ένας μήνας περιοριστικών μέτρων και πανελλαδικού κλεισίματος σχολείων και σχολών και τα ηλεκτρονικά μαθήματα εφαρμόζονται κανονικά. Μέσα σε αυτό το μήνα η επίθεση σε όλα τα επίπεδα της ζωής μας συνεχίζεται και δικαιολογείται χωρίς καμία ντροπή με το πρόσχημα του κορονοϊού.

Καμία εντύπωση δεν μας κάνει το γεγονός πως σε αυτή τη δύσκολη στιγμή για το λαό  η κυβέρνηση βρίσκει την ευκαιρία να κάνει το κομμάτι της. Την στιγμή που υπάρχει δυσκολία για απάντηση του λαού μαζικά, περνάει ό,τι μπορεί, για να δυσκολέψει ακόμα περισσότερο τους όρους ζωής μας! Τέθηκε μάλιστα προς διαβούλευση και κατατίθεται στις 24/4 το απαράδεκτο πολυνομοσχέδιο που εισάγει σκληρούς ταξικούς φραγμούς στη δευτεροβάθμια και έρχεται να αποκλείσει χιλιάδες μαθητές από την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο.

Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και τα ηλεκτρονικά μαθήματα, σε αυτή της αύξησης των ταξικών φραγμών και της εντατικοποίησης. Παρόλο πού έχουν δικαιολογηθεί πάλι με το ίδιο πρόσχημα της πανδημίας κι έχουν περαστεί ως ένα έκτακτο μέτρο ώστε να μην παγώσει για ένα αδιευκρίνιστο διάστημα η διαδικασία της εκπαίδευσης, η αλήθεια είναι ότι έχει πολλές προβληματικές! Το κομμάτι της συνέχισης των μαθημάτων μέσω ηλεκτρονικών πλατφόρμων δεν αναφέρεται σε όλους τους μαθητές και φοιτητές, αφού υπάρχουν παραδείγματα ατόμων που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν είτε λόγω κακής σύνδεσης είτε επειδή δεν έχουν καθόλου πρόσβαση στο ίντερνετ. Μάλλον, το υπουργείο δεν το ενδιαφέρει να έχουν όλοι πρόσβαση στα μαθήματα, αλλά να φαίνεται ότι η εκπαιδευτική διαδικασία συνεχίζει κανονικά.

Ο τρόπος εφαρμογής των ηλεκτρονικών  μαθημάτων φέρνει, όπως είχαμε εκτιμήσει, περισσότερη εντατικοποίησης στους ρυθμούς σπουδών. Οι εργασίες μπαίνουν κανονικά, οι πρόοδοι επίσης, τα προγράμματα μας και τα ωράρια δεν τηρούνται κι ο όγκος της ύλης πολλαπλασιάζεται αντί να μειώνεται. Οι αυθαιρεσίες που γίνονται από τους καθηγητές δικαιολογούνται με το βασικό επιχείρημα της πίεσης του χρόνου για να βγει η ύλη, γιατί αλλιώς δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική από το να χαθεί το εξάμηνο. Φυσικά αυτό χρησιμοποιείται ως απειλή και όχι ως επιχείρημα. Το πιο λογικό για εμάς είναι το αίτημα της μειωμένης ύλης.

Ο όρος ότι πρέπει να συμπληρωθούν δεκατρείς εβδομάδες μαθημάτων, για να έχουν οι φοιτητές δικαίωμα να συμμετέχουν σε εξεταστική πέρασε με τον νόμο Διαμαντοπούλου το 2011. Ήταν κι είναι ένα μέτρο κατά βάση εκφοβισμού των φοιτητών για να μην μπορούν να αντιδράσουν με μέσα όπως οι καταλήψεις.  Όπως και πριν κάποια χρόνια οι φοιτητές έπαιρναν τα πτυχία τους με λιγότερες εβδομάδες μαθημάτων και “η γνώση ήταν λιγότερη”,  έτσι και τώρα μέσα σε αυτή τη κρίσιμη κατάσταση το αίτημα για μείωση της ύλης είναι δίκαιο και υλοποιήσιμο. Δεν είναι η έλλειψη κατάρτισης που μας στερεί επαγγελματικά δικαιώματα, ούτε η «ελλιπής γνώση» του αντικειμένου σπουδών που ευθύνεται για την μεγάλη ανεργία στη χώρα.  

Τα ηλεκτρονικά μαθήματα δεν έρχονται για να λύσουν το θέμα που έχει προκύψει με το κλείσιμο των σχολών, αλλά μάλλον για να το εντείνουν ακόμα περισσότερο. Ακόμα και ένα αίτημα που τα αποδέχεται και ορίζει το να γίνονται με την προοπτική της εξασφάλισης εξοπλισμού ή παροχής δωρεάν σύνδεσης ίντερνετ στους μαθητές και τους φοιτητές, δεν απαντάει στο τι έρχεται να φέρει η καθιέρωση της τηλεκπαίδευσης. Δεν είναι απίθανη η μελλοντική τους εφαρμογή και σε άλλες φάσεις που η κατάσταση με την πανδημία δεν θα αποτελεί πλέον πρόσχημα. Αποτελεί μια βολική για το σύστημα λύση, αφού μέσω αυτών μπορούν να ελαστικοποιούν με μεγαλύτερη ευκολία τα ωράρια, να βάζουν αναπληρώσεις  για τυχόν χαμένα μαθήματα, να «παρακάμπτουν» φοιτητικές κινητοποιήσεις, να καλύπτουν ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και εξοπλισμό.

Όλα τα μέτρα που περνάει η κυβέρνηση είναι υποτίθεται προς την κατεύθυνση της  “αναβάθμισης”  στον τομέα της Παιδείας. Επί της ουσίας, αποτελούν χρόνιες επιδιώξεις του συστήματος που θέλει την αναπροσαρμογή της εκπαίδευσης χτυπώντας φοιτητικά και εργασιακά δικαιώματα. Η αναπροσαρμογή αυτή αφορά μόνο τους λίγους κι εκλεκτούς και σίγουρα όχι εμάς! Η τηλεκπαίδευση είναι ένα ταξικό μέτρο και έρχεται για να μείνει, για αυτό το λόγο πρέπει να αντιδράσουμε στην εφαρμογή του με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο!

  • ΕΛΕΥΘΕΡΗ, ΔΩΡΕΑΝ, ΙΣΗ, ΠΛΗΡΗΣ, ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
  • ΟΧΙ ΣΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
  • ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ – ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΝΤΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ – ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΡΥΘΜΟΙ ΣΠΟΥΔΩΝ
  • ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ – ΟΧΙ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΕΣ ΣΦΑΓΕΙΑ
  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΝΕΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ


Σχόλια